Sulina – Oras din Romania

Sulina – Oras din Romania – este un oras turistic din Dobrogea judetul Tulcea, Romania, Delta Dunarii,situat la cea mai joasa altitudine medie din Romania, intinzandu-se de-a lungul Dunarii la o distanta de aproximativ 1 km de litoralul Marii Negre,una dintre cele mai vechi asezari din tara noastra, veche de aproximativ 1300 de ani.Sulina este situata pe malul drept, la gura Dunarii,la coordonatele N 45° 09 10.79″ – E 029° 41′ 06.00″ la 148 km E de Constanta.

Orașul a fost, de asemenea, un punct de plecare pentru exploratorii britanici care cartografiau Delta în secolul al XIX-lea. Multe dintre citatele din acea vreme există încă, nu toate într-o formă buna, dar oferă o privire asupra vremurilor glorioase anterioare.

Relieful și flora Sulina Dobrogea Romania

Relieful si flora - Orasul Sulina

Zonele orasului sunt formate din soluri nisipoase si sarate, partial umede, brazdate de canale. În zonele uscate si sarate vegetatia este cea specifica dunelor, ca de exemplu catina rosie. În zonele mlastinoase predomina stuful , papura , izma broastei , cucuta de apa, cornaciul si mai rar nufărul alb.

 

Zona extravilana se remarca prin absenta copacilor de mari dimensiuni, existand un singur palc de salcami la intrarea în oras. Altfel, în oras se pot întâlni sălcii , plopi, frasini  și corcoduși , pomii fructiferi consacrați fiind mai rari.

 

Istoria Orasului Sulina

Istoria Orasului Sulina

La mijlocul perioadei bizantine , Sulina era un mic golf, iar în secolul al XIV-lea, un port genovez locuit de o mână de marinari, pirați și pescari. În secolul al XVIII-lea, otomanii au construit acolo un far pentru a facilita comunicarea între Constantinopol (Istanbul) și Principatele dunărene, principalele coșuri de pâine pentru capitala otomană.

Datorită semnării Tratatului de la Adrianoupolis (Edirne) la 2 septembrie 1829, care a neîngrădit comerțul cu cereale dunărene , Sulina, aflată atunci sub control rusesc, a devenit un port important. Marile bărci cu vele nu puteau naviga încărcate la Brăila și Galați , care erau principalele centre de export ale Țării Românești și Moldovei, din cauza apelor puțin adânci ale fluviului; prin urmare, au trebuit să transbordeze cel puțin o parte din încărcăturile lor către bărci fluviale mai mici (shleps). Proprietarii și echipajul acestor shlep au fost aproape întotdeauna greci.

O dezvoltare și mai mare a avut loc după semnarea Tratatului de la Paris (1856), care a pus capăt războiului Crimeei. Unul dintre termenii tratatului a determinat înființarea Comitetului European al Dunării (CED), care urma să desfășoare lucrări de infrastructură la gura de vărsare a fluviului pentru a-l face plutitor și pentru navele mai mari. 

Lucrările tehnice au permis intrarea pe Dunăre a unui număr mare de nave „străine”, adică negreci, ducând la un nivel mai ridicat al concurenței. Cu toate acestea, mersul fluviului a rămas în mare parte în mâinile grecilor. Declararea de către administrația otomană a Sulinei ca port liber în 1870 a impulsionat și dezvoltarea acestuia.

Războiul ruso-otoman din 1877–1878 a dus și la multe schimbări. Orașul a fost pus inițial sub control rusesc și după semnarea Tratatului de la Berlin a fost anexat României, la fel ca toată zona Dobrogei.

Conform unei estimări din 1878, orașul avea atunci o populație totală de 800 de locuitori, formată din 350 de greci , 150 de turci , 50 de români , 50 de vechi credincioși ruși și alți 200 de oameni. În timpul Primului Război Mondial, orașul a servit drept bază pentru crucișătorul românesc Elisabeta , ale cărui acțiuni au ținut gurile Dunării sub control românesc pe tot parcursul războiului.

În noiembrie 1916, submarinul german UC-15 a fost trimis într-o misiune de minare în largul Sulinei și nu s-a mai întors, fiind scufundat de propriile mine. Acest lucru a fost cauzat probabil de o întâlnire cu torpilera română Smeul , al cărei căpitan a surprins un submarin german lângă Sulina în noiembrie 1916, acesta din urmă nu s-ar fi întors niciodată la baza ei de la Varna . 

Acesta ar putea fi doar UC-15 , ale cărui sisteme cel mai probabil s-au defectat după ce a fost forțat să se scufunde în apele puțin adânci, la întâlnirea cu barca torpilieră românească. 

În cel de-al Doilea Război Mondial , submarinul sovietic clasa M M-59 a fost scufundat de minele aruncate la Sulina de către minătorii români Amiral Murgescu , Regele Carol I și Dacia .

Stema Orasului Tulcea – Stema Sulinei, România

Stema Orasului Sulina

Stema orasului Sulina se compune dintr-un scut triunghiular cu marginile rotunjite. În câmp de azur se află un far de argint, însoţit în dreapta de o timonă şi în stânga de un soare, de aur. În vârful scutului sunt amplasate două fascii undate, negre, cu marginile de argint. Scutul este trimbrat de o coroană murală de argint, cu trei turnuri crenelate.

Semnificaţia elementelor însumate:

Farul este simbolul orasului Sulina, axat pe activitatea maritimă patronată de Comisia Europeană a Dunării. Timona simbolizează activitatea portuară din zonă, iar soarele face trimitere la poziţia oraşului, care este cea mai estică localitate din România. Fasciile undate reprezintă braţul Sulina, unul dintre braţele navigabile ale fluviului Dunărea.Coroana murală cu trei turnuri crenelate semnifică faptul că localitatea are rangul de oraş.

Turism – Obiective turistice de vizitat în Sulina

Turism Obiective turistice de vizitat in Sulina

Ce putem face o zi in Sulina? Sulina este cel mai mare oras din Delta Dunarii din Romania. Fiind un vechi port comercial, transmite farmec si istorie. Nu ratati aceste activități de făcut în Sulina, vizitand Biserica Sf. Nicolae, Cimitirul Cosmopolit Sulina, Portul Sulina,Farul din Sulina,Plaja din Sulina, Bratul Sulina,Bara Sulina, planificati un tur în Delta Dunarii, cea mai mare zona umeda naturala ramasa din Europa.

Zona deltei include exemple extinse de rauri, lacuri, stufarisuri, mlastini, stepe, dune, bancuri de nisip, coaste, lagune, mlastini sarate si paduri diverse specii de animale, pesti si pasari.

Vizitati Centrul de Informare Turistica,o expozitie minunata despre flora si fauna pe care le veti gasi în delta, împreuna cu putina istorie despre primii coloniști.Mergi in plimbari pe malul fluviului,dimineata devreme sau dupa-amiaza tarziu, este un loc minunat pentru a va plimba, a lua o băutura la unul dintre barurile locale si a privi oamenii.

Mergi sa vizitezi amplasarea farului în oras. Construit initial de-a lungul malurilor Marii Negre, acum este situat departe în interior, ceea ce arata cât de mult s-au retras apele de-a lungul secolelor,Castelul de Apa din Sulina care are de asemenea o poveste impresionata..

Farul din Sulina 

Farul Sulina

Farul Sulina a fost construit initial în timpul Imperiului Otoman,astazi este singurul far care a supravietuit din perioada otomană.În secolul al XIV-lea, orașul (portul Republicii Genova / 1005-1815) a fost locuit de un număr mic de pescari, marinari și pirați. În secolul al XVIII-lea, în timpul Imperiului Otoman (1299-1919) a fost construit un far pentru a servi comunicațiile între Principatele dunărene ale imperiului și Istanbul . La începutul secolului al XIX-lea, Sulina a ajuns sub controlul Imperiului Rus (1721-1917).

Serviciul farurilor.

In 1856 existau doua faruri otomane, unul la Sulina si altul pe Insula Serpilor. In 1871 aceasta comisie le-a cumparat si a infiintat altele noi la Sfantul Gheorghe si inca doua la Sulina.

Portul Sulina

Port Sulina

Portul Sulina este un port romanesc situat la Marea Neagra , aproape de granita de nord cu Ucraina . Situat in Sulina , este ultimul oras prin care curge Dunarea inainte de a intra in Marea Neagra . Portul are o lungime a cheiului de 5.940 m (19.490 ft) și adâncimi cuprinse între 2,5 m (8,2 ft) și 7,5 m (25 ft).
Sulina – Port la Dunare si la Marea Neagra, in zilele noastre, mic oras pescaresc si stațiune de vară, Sulina are o istorie vie. Datorita poziției sale strategice de Port către Marea Neagră, portul Sulina a fost unul dintre cele mai importante porturi de pe Dunăre. A găzduit sămânța Comisiei Europene a Dunării (CED), a fost prima zonă fără taxe vamale din Europa în secolul al XIX-lea.
PREZENTARE GENERALĂ:  Portul se ocupă de marfă generală și pasageri.Portul Sulina este folosit în principal de Șantierul Naval Sulina.
LOCALIZARE:  La gura Dunarii, pe malul drept al Canalului Sulina, la 75 nm NE de Constanta.
GRAFURI:  Diagramele BA nr. 2213, 2232 și 2282.
LIMITE PORTUARE:  De la intrarea în Canalul Sulina până la Mila 2.

DOCUMENTE:  Toate navele, indiferent de pavilion, trebuie să aibă la bord certificatul de înmatriculare, precum și toate certificatele și documentele cerute de reglementările naționale ale României și convențiile internaționale la care România este parte.

Certificate de tonaj:  Pe lângă documentele enumerate mai sus, toate navele trebuie să aibă la bord un Certificat de tonaj al Canalului sau un certificat similar eliberat de Autoritatea Navală Română. Certificatul este utilizat pentru calcularea tarifelor de navigație care urmează a fi percepute navei. 
Plaja din Sulina

plaja sulina

Plaja Sulina este o mică bijuterie ascunsa la Marea Neagră. O plaja minunata salbatica unde poți vedea cai și vaci plimbandu-se prin jur. Un loc grozav pentru relaxare. Partea mijlocie a plajei este amenajata pentru turism…Nici-o excursie la Sulina nu este posibila fara vizitarea Marii Negre. La doar cateva mile în afara orasului, veți gasi o zona frumos amenajata de plaja cu câteva restaurante si sezlonguri.
Bratul Sulina

Bratul Sulina

Brațul Sulina sau Canalul Sulina este cel mai scurt și mai drept braț al Deltei Dunării, format prin ramificarea brațului Tulcea, la est de orașul Tulcea, în două brațe: brațul Sulina (la nord) și brațul Sfântu Gheorghe (la sud). Se varsă în Marea Neagră în dreptul orașului Sulina. Are o lungime aproximativă de 71 km. Este regularizat și canalizat, permițând navigația vaselor maritime cu un pescaj de până la 7 m. Lucrările de amenajare pentru navigație au fost începute în secolul XIX (după 1856) de Comisia Europeană a Dunării și continuate în secolul XX. Necesită lucrări permanente de dragare, care se execută și în prezent, pentru a fi menținut navigabil pentru navele maritime.
Bara Sulina
Bara Sulina
Bara Sulina, locul de intalnire al Dunarii cu Marea Neagra, Vărsarea Dunării în Marea Neagră pe brațul Sulina.
Cimitirul Cosmopolitan Sulina

Cimitirul_Cosmopolit_Sulina

Este o adevarata istorie a Sulinei. Reflecta diversitatea locuitorilor orasului, cu parcele pentru romani, ortodocsi rusi, greci, turci si evrei, toate aflate în imediata apropiere unul de altul. Veti gasi regalitate, marinari locali si chiar cativa pirati îngropati sub pietrele funerare.
Biserici in Orasul Sulina

biserici sulina

Catedrala Sfântul Alexandru și Sfântul Nicolae din Sulina sunt monumente istorice și de arhitectură situate pe Strada I, nr. 200, din Sulina, județul Tulcea. Catedrala este un lăcaș de cult ortodox în care se oficiază slujbele din Parohia Sulina I, arondată Protoieriei Tulcea din cadrul Episcopiei din Tulcea.
Biserica Sf. Nicolae este construita în 1867, Sfantul Nicolae este o biserică greco-ortodoxa aflată de-a lungul malului apei. Marimea si maretia sa în comparatie cu cladirile din jur atesta bogatia comunitatii grecesti si influenta vremii sale.
Edificiul, ctitorie a Regelui Carol I, a fost ridicat în cinstea eliberării Dobrogei de sub stăpânirea turcilor după Războiul de Independență. Catedrala a fost închinată Sfântului Alexandru pentru că în ziua lui de prăznuire din anul 1877, pe 30 august, armata română a ocupat reduta Grivița 1.De asemenea, catedrala este închinată și Sfântului Nicolae, protectorul marinarilor.
Transport in Orasul Sulina – Cum ne deplasam in Orasul Sulina ?

Orasul Sulina nu este conectat direct la reteaua rutiera din România, fiind situat între ape, astfel încat se poate ajunge doar pe mare, fie pe Dunare de la Tulcea, fie pe Marea Neagră.
International cu avionul: Aeroport:  Mihail Kogalniceanu Int’l, 130 km si Bucharest Otopeni Int’l, 300 km.
International cu autocarul: Compani de Transport FlixBus care face Curse de autocar în toată Europa ajungand direct la (Tulcea – FlixBus)
De la Bucuresti – Constanta puteti folosi mijloace de transport cu trenul din Gara de Nord sau autocarul direct de la aeroportul Otopeni , firme de transport precum: Direct Aeroport sau Kirvad.De la Constanta la Tulcea din zona garii Constanta puteti calatori pana la Tulcea cu microbuzul sau trenul din gara Constanta, cu Taxi sau Uber care necesita costuri mai mari.Cu microbuzul deplasarea estimeaza in jur de 2 -2.5 ore sau cu trenul pana la 5 ore.
De la Tulcea la Sulina aveti posibilitatea sa apelati la Vapor – Nava cu Navrom Delta si alte companii, mai multe detalii legate de program: Aici. Pentru deplasare interna in interiorul orasului Sulina  puteti apela la Taxi sau Uber.
Date demografice Sulina
Conform recensământului din 2011, 82,82% din populație erau români , 11,43% lipoveni , 1,8% greci , 1,29% ucraineni și 2,3% de altă etnie sau nedeclarată. La recensământul din 2002, 93,0% vorbeau limba română și 5,7% rusă ca limbă maternă. 94,3% erau ortodocși și 5,1% vechi credincioși .
La recensământul din 1930, 47,2% erau români, 20,8% greci, 17,7% lipoveni, 3,3% sârbi, 3,0% turci, 1,6% evrei, 1,0% germani și 5,4% alții.
Populația din (2021) – Total 3,118 locuitori – Densitate 326 loc./km² Suprafață
– Total 14,16 km² – Altitudine 4 m.d.m. Poziția geografică – Coordonate: 45°9′34″N 29°39′10″E
Reședința Tulcea 73.707 locuitori

Speram ca va placut articolul Sulina – Oras din Romania. Aveți sfaturi legate de acest articol pe care doriti să le împărtășiți… trimiteți-le nouă Aici ! Apoi le vom scrie sub formă de postare și vom publica informațiile acolo.

Leave a Comment